Tips til god hygiejne for tandklinikker
Vi har samlet nogle gode hygiejnetips, så du sikrer klinikdriften og overholdelse af NIR-kravene!
Har du spørgsmål, står vi klar til at hjælpe dig på telefon 43 66 44 44.
Har du styr på hygiejnen på klinikken?
Må jeg støvsuge på en tandklinik?
- Ja men kun løse og faste måtter i indgangsparti samt i elevator
- Nej, du bør altid bruge kost og fejebakke
- Ja, i venteværelse, reception, omklædningsrum/garderobe, spise- og personalerum, kontor, indgangsparti og elevator.
Skal jeg gemme mine daglige autoklavetest på klinikken?
- Ja, Mindst 1 måned
- Ja, Mindst 1 år
- Nej, du må gerne smide dem ud, når resultatet er indført i logbogen, og to personer har godkendt og underskrevet.
Hvor længe skal jeg gemme data på at autoklaven er testet?
- 3 måneder
- 5 år
- Så længe du har autoklaven
Hvor lang tid må jeg vente inden rengøring af instrumenterne påbegyndes efter anvendelse?
- Genbehandlingen påbegyndes hurtigst muligt efter anvendelse, idet indtørring begynder allerede efter ca. 15 minutter
- Senest 6 timer efter anvendelse påbegyndes rengøring af instrumenterne.
For at instrumenterne holder sig sterile efter autoklavering, skal nyindkøbte kassetter til klinikken skal være?
- Med perforeret låg og/eller bund
- Med helt tætsluttende låg og bund
Hvilke handsker skal bruges når du gør rent på klinikken?
- Engangshandsker
- Rengøringshandsker
- Vinterhandsker
KAMPAGNE
Sikker klinikdrift : Vi hjælper med at holde styr på hygiejnen og rent vand i din unit
Vi hjælper dig gerne med at få styr på hygiejnen og rent vand i din unit ved at udskifte unittens vandfilter samtidig med, at vi udfører en effektiv desinfektion af vandstrengene inde i unitten. Det sikrer, at du får rent vand i din unit og roligt kan fokusere på klinikkens drift.
Tilbudspris pr. unit inkl. reservedele, arbejdsløn, kørsel og desinfektionsmiddel
2.890,- (inkl. moms)
Spar 510,-
Kontakt os på 43 66 44 44
Tips og tricks til dit udstyr!
Overvej ved anskaffelse af ny termodesinfektor, hvilken maskine og kapacitet, der passer bedst til din klinik. Det giver god mening at sammenligne med din autoklaves kapacitet.
Så opnår du hurtig og effektiv instrumentrengøring uden flaskehalse.
Tips og tricks: Pakning af autoklaven
Korrekt pakning af autoklaven er vigtig for at sikre en effektiv sterilisation og et godt tørreresultat.
Pak autoklaven således:
- Placér tekstiler på de øverste bakker
- Placér kassetter og containere i bunden (nederste bakker)
- Placér uindpakkede instrumenter i bunden (nederste bakker)
- Placér indpakkede instrumenter i de øverste bakker med papirsiden fri, så dampen kan trænge igennem.
Hvis det er i kombination med tekstiler, skal indpakkede instrumenter placeres på de nederste bakker.
Daglig vedligeholdelse
- Rengør kabinettet med et mildt rengøringsmiddel (pH 5-8) derefter sprittes eventuelt af.
Benyt ikke stålsvampe, stålbørster el.lign. på de rustfrie flader.
Fjern eventuel rust med et mildt rengøringsmiddel beregnet til rustfri stål – evt. SteriCleaner. - Kontrollér dørpakningen – den skal være hel og ren. Udskift efter behov.
Sådan vedligeholder du
din autoklave!
Ugentlig vedligeholdelse
- Tør kammeret af med en egnet svamp med SteriCleaner. Tør efter med en opvredet fnugfri klud.
- Fjern dørpakningen og rengør – vask pakningen i lunkent vand og tør den af. Tør døren af med SteriCleaner og herefter med en fnugfri klud
Få tips & tricks fra ores serviceteknikere
Sterilisering af instrumenter!
Instrumenterne bør ikke røre hinanden i autoklaveposen.
Dampen kan ikke komme ind til mikroorganismerne dér, hvor instrumenterne rører hinanden, og derved kan mikroorganismerne overleve.
En åben kassette inde i autoklaveposen kan sørge for, at instrumenterne ikke rører hinanden og øger derfor sikkerheden for steriliteten.
Anvendelse af sterile instrumenter forudsætter, at instrumenter/udstyr steriliseres og opbevares i egnet emballage.
Instrumenter, der steriliseres og opbevares uden indpakning, er ikke sterile, men kan anvendes, hvor der ikke er risiko for penetration til underliggende væv eller blodbanen
(NIR side 31).
NIR - tip!
Hule instrumenter skal gennemspules med vand ved hjælp af dyser indsat i dentalopvaskemaskinen.
Hule instrumenter er fx. sprøjtespidser, ultralydsspidser, sugekanyler og hånd- og vinkelstykker.
NIR - tip!
Dentalopvaskemaskinen bør køre mindst en gang dagligt.
Genbehandling påbegyndes hurtigst muligt efter anvendelse, idet indtørring starter allerede efter ca. 15 min.
NIR - tip!
Husk at tjekke, om maskinen har opnået korrekt temperatur, har kørt den rette tid, og om der er benyttet korrekt program for desinfektion.
Dette kan aflæses direkte på maskinens display.
NIR - husk nu handskerne!
Engangshandsker skal anvendes i alle situationer, hvor der er risiko for kontakt med organisk materiale, fx blod og sekreter som saliva, eller med skadelige kemikalier.
På tandklinikken indebærer dette, at der skal anvendes handsker ved stort set alle former for klinisk arbejde samt ved kontakt med kontaminerede instrumenter, udstyr og inventar (NIR side 18).
NIR - tip!
Mindst én gang dagligt kontrolleres sterilisationen ved hjælp af kemiske indikatorer i form af multivariable kemiske indikatorstrips (antal i forhold til autoklavens størrelse og type) eller Helix-test eller Bowie & Dick (B&D) test
(NIR side 44).
NIR - tip!
Dispenser med hånddesinfektion skal placeres, så dispenser, beholder og indhold eller produkt ikke forurenes under brug, samt således at den er nemt tilgængelig i forhold til den opgave, der skal udføres.
Hånddesinfektionsmidler bør være vurderet egnet til opgaven af Central Enhed for Infektionshygiejne (NIR side 36).
Har du spørgsmål til NIR på din klinik?
Ring til vores call center på 43 66 44 44 eller skriv direkte til Heidi Lykke på heidi.lykke@plandent.dk.