Heikki Kyöstilä – 50 års innovation i dentalbranchen
Planmeca blev stiftet i 1971 af Heikki Kyöstilä i Helsinki, Finland.
Hans – og Planmecas – rejse, begyndte med, at Heikki udviklede dentalstole og –skabe. I dag ejer han en af verdens største privatejede produktionsvirksomheder inden for dentaludstyr, og hans rejse er bestemt værd at dele og fejre. Her er historien om vores moderselskabs stifter og CEO.
En sælger med visioner
I 1965 startede Heikki Kyöstilä sin karriere som sælger for et finsk dentaldepot efter endt eksamen fra handelshøjskolen. Via arbejdet på dentaldepotet lærte han naturligt tandlægeklinikker og det udstyr, der blev anvendt på klinikkerne, at kende. Det tog dog ikke lang tid, før den forretningsorienterede iværksætter indså, at de produkter, han solgte, kunne forbedres.
“Jeg kunne se, at især patientstolenes design og ergonomi let kunne forbedres. På det tidspunkt blev næsten alle dentalprodukter solgt i Finland importeret fra Tyskland, og jeg besluttede mig for at producere mine egne produkter i stedet. Det blev starten på Planmeca.”
Som at hoppe ud uden faldskærm
De første fem år var ren overlevelse. På det tidspunkt var finske banker ikke synderligt interesserede i at tilbyde lån til opstartsvirksomheder, så Kyöstilä havde ingen finansiel støtte og stod med en startkapital på blot 5.000 finske mark (svarende til omtrent €7.000 i dag*), som han havde tjent på at sælge sin sejlbåd.
Det blev en beskeden opstart, som bestod af produktion af dentalstole og instrumentskabe i en garage i det østlige Helsinki. Kyöstilä var imidlertid i stand til at se det store billede og sigtede fra starten på det internationale marked. Det finske dentalmarked var simpelthen ikke et stort nok grundlag for virksomheden. På det tidspunkt var denne fremsynethed ret enestående og blev rygraden i virksomhedens fremtidige succes.
Allerede i 1971, det år hvor Planmeca blev stiftet, fik Kyöstilä muligheden for at udstille sin første ergonomiske tandlægestol og et instrumentskab på IDS dentalmessen i München. Efterspørgslen var umiddelbar, og ordrer begyndte at tikke ind fra hele verden.
"Finland var globalt ganske ukendt, og mange kunder anede ikke, hvor vi kom fra, så det tog os noget tid at etablere os på markedet. Vi måtte arbejde virkelig hårdt for at sætte Finland på verdenskortet. Jeg plejer at sige, at begyndelsen var som at springe ud fra et fly uden en faldskærm, men den store risiko betalte sig.”
Virksomheden startede straks med at opbygge sit globale distributionsnetværk, som i dag består af over 500 distributører i 120 lande.
“Vi har haft en global approach allerede fra første dag. Her hos Planmeca har vi aldrig arbejdet med geografiske begrænsninger – vi har været klar til at rejse overalt i verden, hvor der er potentielle kunder. Det har været et væsentligt element i vores succes, at vi har opbygget et aktivt salgsnetværk, stiftet lokale virksomheder til at supportere vores salgsstyrke og altid været tæt på vores kunder.”
1980’erne blev et vendepunkt
I 1975 havde Kyöstilä endelig midlerne til at ansætte sin første ingeniør, hvilket gjorde, at virksomheden kunne begynde at udvikle mere krævende produkter og mere sofistikeret teknologi. Derfra blev det til det ene teknologiske gennembrud efter det andet: Verdens første mikroprocessorstyrede patientstol og tandlægeunit i henholdsvis 1983 og 1986 fulgt af verdens første mikroprocessorstyrede panoramarøntgenapparat.
1980’erne var også det årti, hvor Planmeca begyndte et samarbejde med Helsinki Universitet – startende med en stor udstyrslevering til det dentale fakultet. I dag har over 300 tandlægeskoler verden over valgt Planmeca, og virksomheden arbejder tæt sammen med universitetspersonale og forskere.
Planmeca indtog det amerikanske marked i 1983 med salget af 10.000 patientstole. Dette er, sammen med virksomhedens rekordstore leveringsaftale på over 1.000 tandlægeunits til de saudiarabiske tandlægeskoler i 2012, fortsat den største individuelle salgsaftale i tandlægebranchens historie.
Udfordring af den traditionelle dentalbranche
Igennem 1990’erne fortsatte Planmeca med at udfordre den traditionelle tandlægebranche med nye innovationer. Det næste logiske skridt for virksomheden var digitalt, hvilket ledte til verdens første digitale panoramarøntgenapparat og et banebrydende all-in-one softwarekoncept, der gav tandlæger adgang til vigtige informationer i kun én brugergrænseflade.
“Planmecas Dimaxis all-in-one softwarekoncept var en banebrydende og modig innovation og blev lanceret længe før ‘software ecosystems’ blev et buzzword. Det skabte grundlaget for mange nye idéer, som kunne forbedre det daglige dentale workflow yderligere.”
I dag har alt Planmecas dentaludstyr mulighed for netværksforbindelse – det har de faktisk allerede haft i mere end et årti.
En hel gruppe af succesfulde sundhedsfaglige brands
Året 2022 bliver endnu en milepæl i Planmecas historie med Plandents 50 års fødselsdag. Plandent er det one-stop dentaldepot, som Kyöstilä stiftede i 1972 for at kunne tilbyde tandklinikker alle services, materialer og udstyr, der bruges i det daglige arbejde. I dag opererer Plandent-divisionen i adskillige lande og er en af de ledende leverandører i Europa.
Planmeca Groups ekspansion stoppede ikke her. I 1987 indtog Kyöstilä det medicotekniske marked ved at stifte Planmed, en virksomhed der udvikler udstyr til mammografi og ortopædisk røntgen.
I dag er Planmeca Group markedsledende og består af adskillige succesfulde brands indenfor healthcare technology. Det, der startede som en lille forretning, har nu en årlig omsætning på 764 millioner Euro, næsten 2.900 medarbejdere − og et hovedkvarter i Helsinki på hele seks hektarer. Her er tandklinikker fra hele verden altid velkomne som besøgende og til at dele deres viden og idéer. Før pandemien besøgte flere tusinde tandfaglige årligt Planmecas hovedkvarter.
”Sammen med messer og kongresser er disse besøg en fantastisk måde for os at få kundefeedback på. Jeg har altid elsket at møde vores kunder personligt – det har været prikken over i’et i min erhvervskarriere.”
Røntgen til både tandfagligt og medicinsk brug
Digitaliseringen af dentaludstyr startede i slutningen af 1990’erne og fortsatte sin hastige udvikling i de tidlige 00’er, hvilket resulterede i, at Planmecas tidlige investering i røntgen og softwareudvikling begyndte at betale sig.
“Både 2D og 3D røntgensystemer blev store vækstmotorer for virksomheden. Ved at fokusere på banebrydende røntgenteknologi kunne vi udbrede vores produkter andre steder end på tandklinikkerne.”
Planmecas unikke CBCT teknologi er fx blevet inkorporeret i Planmeds ekstremitetsscanner, en løsning der også bliver brugt til veterinær 3D røntgen. Ved at benytte samme røntgenteknologi på tværs af de forskellige produktlinjer kan Planmeca Group tilbyde den bedste billedkvalitet til alt sundhedspersonale – på tandklinikker såvel som hospitaler og dyreklinikker.
Samtidig med de tandfaglige innovationer fortsætter Planmeca med at udvide sin medicinske produktportefølje – blandt andet er en ny full-body CBCT scanner i øjeblikket under udvikling i vores R&D-afdeling.
Skal du være ledende inden for CBCT røntgen, er nøglekompetencerne software-knowhow, konstant algoritmeudvikling, top-notch mekanisk design, advanceret billedbehandling og en dyb forståelse af brugervenlighed − og Planmeca er godt dækket ind på alle fronter.
“Jeg er ekstremt stolt over vores ekspertise i algoritmer. Vi har allerede formået at reducere patientdosis markant samt eliminere billedstøj fra patientbevægelser, og vi arbejder konstant på at introducere nye innovative algoritmer, som forbedrer billedkvaliteten yderligere og giver det bedste grundlag for diagnostikken.”
Troen på finsk ekspertise
Næsten et halvt århundredes stabil og kontinuerlig vækst har krævet beslutsomhed, udholdenhed og en stærk arbejdsmoral – for ikke at nævne konstant innovation.“Selvfølgelig er det ikke hver dag, det har været en dans på roser. Under recessioner og andre svære tider har vi arbejdet virkelig hårdt for at få solgt vores løsninger til kunder over hele verden – og samtidig at kunne tilføre dentaludstyr den seneste teknologi. Vi har aldrig haft interesse for lavteknologiske produkter.”
Kyöstilä har insisteret på at beholde virksomhedens produktion i Finland og at bevare agiliteten, effektiviteten, det lave hierarki og iværksætterånden fra virksomhedens opstart – på trods af den globale succes. Nøglen til dette har været at ansætte de rette folk og tillade dem at udfolde sig ud over deres jobbeskrivelser.
“Jeg har altid troet på finsk knowhow og uddannelse. Jeg tror også på, at det er bedre at lytte end at blive hørt. Hemmeligheden bag opbygningen af en succesfuld virksomhed er at sætte pris på dit personales ekspertise og ansætte specialister, der er bedst inden for hver deres felt.”
Finsk design har altid ligget Heikki Kyöstiläs hjerte nært, hvilket kan ses på tværs af alle virksomhedens produktlinjer.
“Tidsløst og genkendeligt design er en af vores vigtigste konkurrencefordele. Design er så meget mere end bare produktets udseende – det er resultatet af vores forståelse for de kliniske behov og workflow. I modsætning til mange andre virksomheder har vi et helt team af industrielle designere inhouse, som er en del af hvert stadie i produktudviklingsprocessen.”
Vær opmærksom på selv de mindste signaler
Med 50 års erfaring ved Kyöstilä helt sikkert en ting eller to om iværksætteri. “Du bliver nødt til at se længere frem end dine konkurrenter og i stedet virkelig lytte til det, dine kunder siger. Du bliver nødt til at være opmærksom på selv de mindste signaler og være forberedt på at ændre kurs efter dem.”
Han er glad for, at man i dag – modsat i hans unge dage – ser positivt på iværksættere, og at unge opmuntres til at starte egen virksomhed. Men der er ingen genvej til succes. “Kvalitet er alt, og du skal aldrig gå i markedet med et ufærdigt produkt. Et succesfuldt produkt hjælper dig til gengæld ofte til at udvikle flere.”
Kig fremad, ikke bagud
I stedet for at sentimentalisere fortiden foretrækker Kyöstilä at fokusere på fremtiden ved at forblive foran tidens teknologiske tendenser og opsøge nye forretningsområder. For eksempel ligger der i fremtidsplanerne en ny virksomhed, PlanSmile, som vil tilbyde ortodontiske behandlingsmuligheder. “Vi fortsætter med at udvide vores viden, ekspertise og involvering i forskellige specialer så som ortodonti, medicinsk røntgen og nye 3D applikationer. Det åbner døren for at udforske nye teknologiske og forretningsmæssige muligheder.”
På trods af de konstante fremskridt inden for røntgen og de store medicinske projekter, der er undervejs, glemmer Planmeca ikke tandlægeunitten – tandlægens vigtigste arbejdsværktøj, som kickstartede virksomhedens succes. Virksomhedens R&D-team arbejder hårdt på at finde nye måder at integrere nyeste teknologi og opgraderinger i tandlægeunits for at gøre det daglige kliniske arbejde så enkelt som muligt.
For Heikki Kyöstilä er Planmeca en livsstil, og mødet med tilfredse kunder viser, at virksomheden har opnået sit overordnede mål – at kunne levere bedre behandlinger gennem innovation.
“Jeg er taknemlig for at have haft mulighed for at arbejde med meget professionelle medarbejdere og for at have været omgivet af tandfaglige personer, jeg sætter stor pris på. Jeg vil fortsætte med at være tæt på vores kunder og medarbejdere. Jeg vil høre både de negative og positive historier. Kun på den måde kan du blive i gamet.”
Kopi: Hanna Korlin
Billeder: Planmeca billedarkiv og Dino Azinur
*https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin_en.html