DentalSuite - der findes ikke et bedre alternativ!

I august 2013 overtog tandlæge Jesper Jensen-Smidt sammen med sin kone tandlæge Vibeke Ejlertsen klinikken Tandlægerne på Solsiden i Nørresundby. 4 klinikrum med to tandlæger, 3 klinikassistenter, og 1 gang papirjournal var, hvad der var i vente.


Jesper ville i gang med elektronisk journal allerede fra dag 1 og var af den opfattelse, at alle journalsystemer kunne mere eller mindre det samme. Han valgte et andet journalsystem end DentalSuite, men kunne efter ¾ år konstatere, at... ja, alle journalsystemer kan stort set det samme - bare på forskellige måder...

Savnede overskueligheden i DentalSuite
Jesper savnede smidighed og overskue-lighed i journalsystemet. For mange klik og skærmbilleder gav ventetid i journalskrivningen, hvilket var til gene i hverdagen. "Det lyder måske ikke af meget, men når du skal vente i flere sekunder på hvert skærmbillede mange gange om dagen, bliver det en langsommelig proces", uddyber Jesper.

Personalet oplevede også, at systemet var ustabilt. Programmet "frøs", og de var tvunget til at lukke programmet ned og starte op igen midt i en behandling. "Det kørte lidt trægt, og da alt vores IT udstyr er splinternyt, kunne man ikke klandre det for at være utilstrækkeligt".
Jesper havde tidligere arbejdet med DentalSuite, og han var glad for enkeltheden i systemet. Især i journalen, hvor kun de mest nødvendige informationer er samlet, og hvor ikke en masse ting er åbent på samme tid. "Det er slet ikke nødvendigt at have alle de felter åbne", konkluderer Jesper og fortsætter: "Det gør bare systemet tungt og uoverskueligt at arbejde i".

Indkaldet kører bare i DentalSuite
Pigerne i receptionen tog nyheden om et journalskifte pænt, og indstillede sig hurtigt på det. De fik en demo-CD af DentalSuite med hjem, så de kunne "lege" lidt med systemet, inden de for alvor skulle i gang.

I dag er de meget begejstrede for DentalSuite, og de udtrykker glæde ved overskueligheden, og at det er meget nemmere at køre indkaldet og udskrive på kort. Klinikken har mange gruppeindkald, og de oplever, at det fungerer rigtigt godt i DentalSuite. Ved konverteringen fandt DentalSuite 400 patienter, som ikke var blevet indkaldt i et år. "Hvordan det er gået til, at de var røget ud af indkaldesystemet, ved vi ikke med sikkerhed, men det var dejligt at få ryddet op i det og få placeret de 400 patienter korrekt", fortæller Jesper.

Forløbet gjorde os trygge ved journalskiftet
Ved overgangen til DentalSuite fik klinikken to uger til at gennemgå prøvekonverteringen for derved at danne sig et overblik og se, om det så rigtigt ud og passede til klinikkens ønsker.
"Jeg kunne blandt andet se den konverterede journaltekst og rette den til. Vi fik mulighed for at ændre makroer og makrotekster, så vi fik det, som vi ville have det helt fra starten", understreger Jesper.

"Efter at vi havde sagt god for testkonverteringen, gik det hele ret hurtigt. Anita, en af DentalSuite underviserne, var på klinikken en mandag for at undervise os alle i systemet. Tirsdag var der opstart med patienter, hvor Anita var klar til at træde til i tilfælde af spørgsmål. I løbet af få dage kørte det bare derudad! Alt det daglige med aftalebogen, flytning og ændring af tider, journalskrivningen og regninger kører uden problemer, selvom vi naturligvis endnu ikke kender DentalSuite til bunds".

Jesper udtrykker begejstring ved hele forløbet: "Vi er blevet båret igennem implementeringen - en superdygtig underviser og IT tekniker, god support, og hurtig hjælp, når vi har haft behov for at få løst problemer. Det har været en super oplevelse".

Top 3 områder jeg sætter pris på
Adspurgt hvilke tre områder Jesper sætter pris på, nævner han overskueligheden - især i journalen. "Jeg har kontinuation og behandlingsplan, makro menuer, som jeg kan skifte imellem, og det er en stor hjælp, at det kører på den måde. Det giver arbejdsro og er et godt værktøj til hverdagen."

Også muligheden for at skrive en regning ud med det samme er en fordel: "I det gamle system skulle jeg skrive hele journalen, inden regningen kunne udskrives, og det er ikke hensigtsmæssigt, at patienten skal vente på sin regning, indtil man er færdig med journalskrivningen", understreger Jesper.

"Og makroerne i DentalSuite er guld værd. Det er fantastisk, at jeg selv kan gå ind og ændre på tekster og indhold. Vi vil alle have det på vores egen måde, og systemet giver friheden til selv at designe struktur og udformning af makroerne."

Hvad gør DentalSuite unik?
”Det er et journalsystem, som er programmeret ordentligt fra starten. Det kan man mærke. Jeg sidder med en fornemmelse af, at det er lavet af programmører, som har godt styr på det, de laver. Og så har der naturligvis været tandfaglige eksperter inde over. Det er dejligt nemt at manøvrere rundt i DentalSuite".

"Jeg vil til enhver tid anbefale DentalSuite til mine kolleger. Der findes efter min mening ikke et bedre alternativ i Danmark", konkluderer Jesper.

Hvem skal du kontakte
Er du interesseret i at høre mere om DentalSuite, er du velkommen til at kontakte DentalSuite på tlf: 43 66 44 88 eller på mail dsp@plandent.dk